Krása ve znamení udržitelnosti – kosmetika 21. století mění podobu

Recyklované obaly, bio rozložitelné složky nebo nižší uhlíková stopa – kosmetické firmy se v rámci udržitelnosti posunují mílovými kroky vpřed. Například šampon, který dnes koupíte v běžné drogerii, by přísnějšími pravidly za pár let již neprošel. “L’Oréal se zavázal, že do roku 2025 budou všechny plastové obaly opětovně použitelné, recyklovatelné nebo kompostovatelné. Změny jsou součástí dlouhodobé snahy neustále zlepšovat environmentální a sociální dopad 100 procent svých produktů do roku 2020 v rámci programu udržitelnosti “Sharing Beauty With All”, uvádí Ildikó Mikházi, ředitelka komunikace pro Česko, Slovensko a Maďarsko firmy L’Oréal. Společnost, pod kterou patří například značky Garnier, Maybelline, Kérastase nebo Keihl’s, byla partnerem sekce Udržitelnost a zážitek v rámci Retail Summitu 2019, kterou moderovala Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Na českém trhu působí L’Oréal letos již 25. rokem, z kosmetických “stálic” ale není zdaleka jedinou firmou, která v tuzemsku klade větší důraz na pozitivní dopad produktů na životní prostředí nebo společnost. “Nejde jen o udržitelný charakter produktů jako takových, důležitá je i udržitelnost samotného procesu výroby: například snižování emisí i spotřeby vody, maximální recyklace s minimem odpadů nebo využívání energie z obnovitelných zdrojů. Aby dávala strategie udržitelnosti firmy smysl, musí být komplexní,” říká Lucie Mádlová.

Firmy po dohodě zemí Evropské unie o budoucím zákazu jednorázových plastů investují výrazná procenta do vývoje nových materiálů a do výzkumu nezbytných inovací. Některé své aktivity rozšiřují i do oblasti větší společenské odpovědnosti – zaměstnávají lidi ze znevýhodněných skupin, zákazníkům poskytují možnost ovlivnit akce firmy prostřednictvím různých portálů nebo zvyšují povědomí o udržitelnosti v kosmetice. Dobrým příkladem je třeba značka Love Beauty and Planet společnosti Unilever, která se připojila k iniciativě Recycling Partnership, jehož cílem je reformovat recyklační systém amerických měst.

Právě recyklace je jedním z nejčastěji zmiňovaných termínů v souvislosti s udržitelností, není to ale jenom recyklace, díky které se dají produkty či výrobky opakovatelně používat. “Recyklace je zcela zásadním bodem v rámci cirkulární ekonomiky, jde ale až o fázi B. Ve fázi A musíme nejdřív přemýšlet, jak vyrobit produkt takové kvality, aby dlouho vydržel. S kvalitnějším materiálem a mnohonásobným využitím pak vyhazujeme méně, tudíž máme méně odpadu, který bychom následně museli recyklovat,” řekl na Retail Summitu 2019 Juan José Freijo, globální ředitel pro udržitelnost společnosti Brambles. V České republice působí Brambles primárně prostřednictvím dceřiné společnosti CHEP CZ, jejíž samotný předmět podnikání (pronájem palet) je založen na principech udržitelnosti.

Panel uzavíralo téma udržitelného trendu bez obalu, který se v Česku začíná postupně rozšiřovat v potravinách – novinkou jsou ale drogistické nebo kosmetické produkty, které si mohou zákazníci nechat načepovat do vlastních nádob. Brzy tak půjde v drogerii natočit prací gel, aviváž, nebo prostředek na nádobí. Už teď je možné si s vlastní lahvičkou dojít do vybraných kadeřnictví pro šampony či kondicionéry některých ze značek L’Oréal.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.