Krok za krokem k zelenější budoucnosti: Žádný nový plastový odpad

Přestože doba covidu přispěla k navýšení jednorázových plastových obalů, připomíná inovátor na poli výroby plastových obalů důležitost návratu k myšlence a realizaci jeho nenavyšování. A to nikde na naší planetě. Společnost Werner & Mertz, výrobce ekologické drogerie Frosch, s každou novou inovací dokazuje, že to možné je. Cíl této německé firmy je jasný. Vytvářet obalový materiál tak, aby nevznikal žádný nový plastový odpad. Společnost se zavázala, že do roku 2025 bude všechny své produkty prodávat pouze v obalech z jednotného druhu plastu a budou tedy 100 % recyklovatelné. To je možné tehdy, budou-li produkty vyrobeny čistě z recyklátu ze spotřebitelských plastů. Inovativní stand-up pouches z jednotného materiálu zaručují 100% recyklovatelnost použitého plastu ve vysoké kvalitě.

Frosch je ekologickou volbou pro ekologické začátečníky, širokou obec přemýšlivých zákazníků, ale i pro zapálené ekologické experty. Je důležité, aby byl ekologický nejenom obsah, ale i obal výrobku. Frosch navíc dokazuje, že přes používání přírodních složek je stejně účinný, jako ostatní značky založené na chemickém složení. Frosch se svými přírodními účinnými látkami sází na osvědčené domácí prostředky, jako je ocet, citron, levandule či soda, které zaručují rychlou biologickou rozložitelnost. Ten, kdo má krbová nebo jiná kamna se skleněnými dvířky může vyzkoušet vysoce účinnou sílu například Frosch Čistič na kuchyně s přírodní sodou, který Vás překvapí i při tomto úkolu. 

S přelomovými technologiemi pro třídění plastového odpadu je otázkou, proč není podíl recyklovaného plastu v obalech vyšší napříč všemi odvětvími. Odpověď je snadná, realizace stále záleží na člověku, jak velkou váhu dá, dopadu svého konání na naši planetu. Recyklovatelnost obalů má smysl pouze tehdy, pokud lze recyklát kvalitně využít. V posledních letech se využití recyklátu v obalech příliš nezvýšilo, jak ukazují údaje v průzkumech. Bohužel, surová ropa, která se těší daňovým úlevám, je stále levnější než spotřebitelský recyklát, a proto mnoho společností nadále používá ve svých obalech primární plast. Dobrovolnými závazky několika málo společností nelze dosáhnout cílů v oblasti ochrany klimatu. Zde je zapotřebí opatření ze strany vlády,“ říká Reinhard Schneider, majitel společnosti Werner & Mertz. 

Na značce Frosch se mi líbí mnoho věcí, jednak její portfolio, účinnost výrobků, ale především její zodpovědné chování. Aktivity podobně smýšlejících značek je potřeba podporovat. Nedělá ekologii pro ekologii, ale pro skutečnou pomoc planetě. Pokud by se našlo více takových společností, byl by jejich hlas mocnější a určitě by přispěl k legislativním změnám, které jsou na cestě k ochraně životního prostředí nezbytné,“ uvádí Jiří Kerchler, marketingový ředitel společnosti Melitta ČR s.r.o., distributora značky Frosch pro český a slovenský trh. „Iniciativa značky Frosch je zaměřená na povrchově aktivní látky na bázi obnovitelných evropských rostlin, chrání tím tak tropické regiony a zdroje a zároveň podporuje domácí biologickou rozmanitost. Frosch soustřeďuje svou pozornost na snášenlivost produktů s pokožkou a jen velmi šetrně používá konzervační látky a parfémované složky. Všechny receptury jsou dermatologicky testovány. Je průkopníkem recyklovaného obalového materiálu a na své průhledné PET lahve používá ze 100 % recyklovaný materiál (plastový odpad),“ dodává Jiří Krechler.

Za dobu své existence získala značka Frosch řadu ocenění a certifikátů, které dodávají váhu jejích slov a zodpovědného chování. Svůj přístup má založen na principu cirkulární ekonomiky – Cradle-to-Cradle, tzn. výroba i životní cyklus výrobků jsou efektivní a současně nevytváří odpad,“ uvádí Anna Stoklasová, brand manažerka společnosti Melitta ČR s.r.o., distributora značky Frosch pro český a slovenský trh. „V roce 2013 jsme byli první na světě kdo certifikoval úklidové produkty dle přísného Cradle to Cradle GOLD standardu. Jedná se o neškodný a úplný návrat surovin zpět do přírody, technickou recyklaci materiálu bez snižování kvality použitého materiálu a jeho znovupoužití při výrobě nového výrobku. Produkty se zelenou žabkou na obale jsou ekologické během celého životního cyklu. Zohledňujeme ekologické principy při výběru surovin a volbě dodavatelů, při práci s energiemi, obaly až po to, aby byly všechny produkty snadno biologicky odbouratelné a obaly zcela recyklovatelné a naše produkty tak nezanechávaly žádnou ekologickou stopu,“ dodává Anna stoklasová.

Čištění a zpracování spotřebitelského plastového odpadu je náročná disciplína a jeho využitelnost je tak omezená. Pro získávání čistého plastového granulátu v dostatečné kvalitě proto Werner & Mertz využívá přelomovou technologii vysokorychlostní laserové spektroskopie, kterou ve spolupráci s Werner & Mertz vyvinula společnost Unisensor. Výsledky jsou jedinečné. Díky této inovativní technologii je společnost Werner & Mertz schopna vyrábět plastové obaly z recyklátu v takové kvalitě, která umožňuje jejich využití i pro kosmetiku, která podléhá přísným hygienickým standardům. Vzniklý PET granulát byl testován nezávislou společností a vyhodnocen jako bezpečný pro kontakt nejen s kosmetikou, ale i potravinami. Díky této technologii společnost dosáhla až 80% podílu plastů ze spotřebitelských zdrojů ve svých plastových obalech a zde její cesta nekončí. Obalový materiál všech produktů je postupně sjednocován a vzniklé produkty jsou tak kompletně recyklovatelné, včetně etikety, která je potištěna netoxickým, vodou omyvatelným inkoustem. Aktuálně recyklovatelnost produktů napříč celým portfoliem dosahuje obdivuhodných 74,3 % (2021, New Plastics Economy 2021 Recycling Study).

V roce 2019 byla ekologická drogerie Frosch první značkou nabízející sprchové gely v obalech ze 100% recyklátu. Díky konceptu Open Innovation, kdy žádné své inovace na poli ekologie nepatentuje, se tak zasadila o rozšíření využívání recyklovaného obalového materiálu napříč celým kosmetickým odvětvím.

V roce 2003 získala společnost Werner & Mertz certifikaci EMAS, kterou každoročně úspěšně obhajuje. EMAS je jedna z nejvyšších a nejkomplexnějších evropských certifikací týkající se ekologie a ochrany životního prostředí, které předchází důkladný audit. Hodnotí se celkové fungování firmy od výrobního procesu přes produkt až po inovace. Zevrubný audit podstupuje každý rok dobrovolně.

Mezi další ocenění patří  CRADLE TO CRADLE®  – certifikace udělovaná jednotlivým produktům. Dokládá, že veškerý obalový i výrobní materiál, včetně použitých čisticích látek zůstává v uzavřeném koloběhu, tedy výrobek po sobě nezanechává v přírodě naprosto žádnou stopu. Značka Frosch se pyšní i certifikací EU ECOLABEL, která vyhodnocuje splňování ekologických standardů produktem po celou dobu jeho životnosti. Tedy od těžby surovin, přes výrobu, distribuci a likvidaci.

Výrobky Frosch nesou i označení LEED PLATINUM. Nejen produkty a výrobní procesy jsou ekologické, nýbrž i sídlo společnosti se pyšní ekologickou certifikací. Firma je nejenom energeticky soběstačná, vyrábí dokonce o 20 % více energie, než kolik dokáže spotřebovat. A to díky solárním panelům, které používá. Další certifikací je TÜV SUD ISO 9001 vyhodnocující systém řízení kvality vývoje a dodávek výrobků. A dále GREEN BRANDS – mezinárodní nezávislé ocenění pro „zelené“ firmy a značky. Frosch je jednou z prvních značek v České republice a na Slovensku, která se může pečetí Green Brands pyšnit. Získala ho jak v České republice, tak na Slovensku. Toto ocenění je udělováno na dobu dvou let značkám, které přispívají k trvale udržitelnému rozvoji, ochraně přírody a klimatu. V České republice získala značka Frosch toto ocenění již dříve pro období 2020/2021 a nově také pro období 2022/2023.

EKO kvalita Frosch v 9 bodech:

  • Přírodní, ale účinné ingredience
  • Dermatologicky testováno. Šetrné k pokožce
  • Výrobky neobsahují škodlivé látky jako jsou fosfáty, boráty, formaldehydy, EDTA nebo halogenové organické sloučeniny
  • Aktivní látky jsou z obnovitelných přírodních zdrojů a šetrné k přírodě. Vhodné do ČOV
  • Minimální nebo nulové zatížení životního prostředí díky využívání až 100% recyklátu ze žlutých kontejnerů. Obaly jsou dále recyklovatelné
  • Udržitelné barvy na etiketách – nezávadné pro životní prostředí ani zdraví člověka, vhodné pro recyklaci
  • Veganské, netestované na zvířatech Udržitelná a energeticky úsporná výroba
  • Firma má vlastní zařízení na úpravu odpadní vody
  • Tradice již od roku 1986

Jedlá soda  –  univerzální pomocník

Jedlá soda je nepřekonatelný pomocník, kterého lze použít prakticky na všechny povrchy. Kromě odstraňování i odolných skvrn také pohlcuje zápach a leští. S klidem můžete sodu použít i v blízkosti potravin. Jedlá soda spolehlivě vyčistí i zaschlé usazeniny v troubě a poradí si i s vodním kamenem.  Výborně se hodí na skla krbových kamen. Frosch Čistič na kuchyně s přírodní sodou je ideálním pomocníkem. Jde to i bez rukavic a voňavě.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.